Veistoksen 3D-skannaus ja 3D-tulostus

19.3.2021Markus VirtanenRobotiikka Akatemia

Robotiikka Akatemia sai Porin Taidemuseolta toimeksiannon valmistaa 3D-tuloste museon peruskokoelmaan kuuluvasta Carl-Gustaf Liliuksen pronssiveistoksesta Sarjasta Linnunsiipinen Nainen (1966). Päämääränä oli 3D-skannata veistos ja tuottaa mahdollisimman hyvin alkuperäistä teosta struktuuriltaan ja muodoltaan vastaava 3D-tuloste.

Kuvassa teos pyöreällä pöydällä.
Lopullinen tuloste Carl-Gustaf Liliuksen teoksesta Sarjasta Linnunsiipinen Nainen.

Veistoksen tulostamiseen pyydettiin lupa sekä Kuvastolta että taiteilijan perikunnalta.

– Tavoitteemme on kehittää saavutettavia tapoja taiteen kokemiseen, tässä tapauksessa erityisesti näkövammaisille kävijöillemme. Taideteoksiinhan ei lähtökohtaisesti saa koskea, kertoo taidemuseon kokoelma-amanuenssi Jasmin Lehtiniemi.

– On hienoa olla mukana projektissa, joka tuo taidetta lähemmäs ihmistä, sanoo Akatemian opiskelija Toni Seessalo. Projektiryhmään kuuluivat myös Markus Virtanen ja Atte Ali-Hokka.

Projektia lähdettiin tekemään tutkimalla erilaisia 3D-skannausmenetelmiä, jotta veistoksesta saataisiin tehtyä 3D-malli. Projektissa tutkittiin kuinka David 3D, Skanect, ja Meshroom -ohjelmistoja hyödyntämällä saataisiin paras lopputulos.

David 3D -skannerijärjestelmää varten rakennettiin alumiininen jalusta, johon asennettiin kiinteästi videoprojektori ja säädettävä kamera. Skanect-menetelmässä käytettiin käsivaralla Microsoft Kinect -kameraa. Fotogrammetriaa varten kalustona oli kolmijalan varassa järjestelmäkamera. Skannaus toteutettiin kiertämällä eri skannereilla veistoksen ympäri eri korkeuksilla, jotta veistoksen kaikki pinnat saataisiin skannattua.

Kuvassa alkeperäistä teosta skannataan.
Veistoksen skannausta Kinect-kameralla.

Haasteena yksityiskohtainen pintastruktuuri

Satakunnan Näkövammaiset ry:n jäsenet Tuija Niittyranta-Heurlin, Tinni Koli ja Pauli

Viertonen toimivat projektin konsultteina. He vierailivat myös taidemuseolla tutustumassa alkuperäiseen Liliuksen veistokseen. Veistosta tunnusteltiin varovasti silikonihansikkain.

Eri menetelmillä saaduista 3D-malleista tulostettiin koevedoksia, joita esiteltiin Satakunnan Näkövammaiset ry:n jäsenille valintaa varten. Heiltä saadun palautteen perusteella David 3D -skannerilla saatu malli, johon oli Blender-mallinnusohjelmalla luotu karhea pinta, valikoitui parhaaksi.

Varsinainen 3D-tuloste valmistettiin Prusa MK3S -tulostimilla. Tulostimien suhteellisen pienen tulostusalueen ja veistoksen suuren koon takia 3D-malli jaettiin kymmeneen eri kappaleeseen, jotta ne mahtuisivat tulostimiin. Kappaleet koottiin tulostamisen jälkeen muoviliimaa käyttämällä lopulliseen muotoonsa.

Lopullinen kopio sai osakseen ihailua.

– Tämä oli todella vaikuttava kokemus, veistoksen ydinsanoma välittyi 3D-teoksesta täysin. On tärkeää päästä kokemaan taidetta itse kuvailun sijaan, kertoo Koli.

Kosketeltava 3D-tuloste veistoksesta tallennetaan osaksi Porin taidemuseon pedagogista käyttökokoelmaa.

 

 

Lisätietoja Robotiikka Akatemian yritysprojekteista:

Tutkimusjohtaja
Petteri Pulkkinen
p. 044 710 3296
petteri.pulkkinen@samk.fi

Yliopettaja, automaation tutkimusryhmän vetäjä
Mirka Leino
p. 044 710 3182
mirka.leino@samk.fi

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat uutiset ja tapahtumat uunituoreena sähköpostiisi ja pysyt ajantasalla.