Veistoksen 3D-skannaus ja 3D-tulostus
Robotiikka Akatemia sai Porin Taidemuseolta toimeksiannon valmistaa 3D-tuloste museon peruskokoelmaan kuuluvasta Carl-Gustaf Liliuksen pronssiveistoksesta Sarjasta Linnunsiipinen Nainen (1966). Päämääränä oli 3D-skannata veistos ja tuottaa mahdollisimman hyvin alkuperäistä teosta struktuuriltaan ja muodoltaan vastaava 3D-tuloste.
Veistoksen tulostamiseen pyydettiin lupa sekä Kuvastolta että taiteilijan perikunnalta.
– Tavoitteemme on kehittää saavutettavia tapoja taiteen kokemiseen, tässä tapauksessa erityisesti näkövammaisille kävijöillemme. Taideteoksiinhan ei lähtökohtaisesti saa koskea, kertoo taidemuseon kokoelma-amanuenssi Jasmin Lehtiniemi.
– On hienoa olla mukana projektissa, joka tuo taidetta lähemmäs ihmistä, sanoo Akatemian opiskelija Toni Seessalo. Projektiryhmään kuuluivat myös Markus Virtanen ja Atte Ali-Hokka.
Projektia lähdettiin tekemään tutkimalla erilaisia 3D-skannausmenetelmiä, jotta veistoksesta saataisiin tehtyä 3D-malli. Projektissa tutkittiin kuinka David 3D, Skanect, ja Meshroom -ohjelmistoja hyödyntämällä saataisiin paras lopputulos.
David 3D -skannerijärjestelmää varten rakennettiin alumiininen jalusta, johon asennettiin kiinteästi videoprojektori ja säädettävä kamera. Skanect-menetelmässä käytettiin käsivaralla Microsoft Kinect -kameraa. Fotogrammetriaa varten kalustona oli kolmijalan varassa järjestelmäkamera. Skannaus toteutettiin kiertämällä eri skannereilla veistoksen ympäri eri korkeuksilla, jotta veistoksen kaikki pinnat saataisiin skannattua.
Haasteena yksityiskohtainen pintastruktuuri
Satakunnan Näkövammaiset ry:n jäsenet Tuija Niittyranta-Heurlin, Tinni Koli ja Pauli
Viertonen toimivat projektin konsultteina. He vierailivat myös taidemuseolla tutustumassa alkuperäiseen Liliuksen veistokseen. Veistosta tunnusteltiin varovasti silikonihansikkain.
Eri menetelmillä saaduista 3D-malleista tulostettiin koevedoksia, joita esiteltiin Satakunnan Näkövammaiset ry:n jäsenille valintaa varten. Heiltä saadun palautteen perusteella David 3D -skannerilla saatu malli, johon oli Blender-mallinnusohjelmalla luotu karhea pinta, valikoitui parhaaksi.
Varsinainen 3D-tuloste valmistettiin Prusa MK3S -tulostimilla. Tulostimien suhteellisen pienen tulostusalueen ja veistoksen suuren koon takia 3D-malli jaettiin kymmeneen eri kappaleeseen, jotta ne mahtuisivat tulostimiin. Kappaleet koottiin tulostamisen jälkeen muoviliimaa käyttämällä lopulliseen muotoonsa.
Lopullinen kopio sai osakseen ihailua.
– Tämä oli todella vaikuttava kokemus, veistoksen ydinsanoma välittyi 3D-teoksesta täysin. On tärkeää päästä kokemaan taidetta itse kuvailun sijaan, kertoo Koli.
Kosketeltava 3D-tuloste veistoksesta tallennetaan osaksi Porin taidemuseon pedagogista käyttökokoelmaa.
Lisätietoja Robotiikka Akatemian yritysprojekteista:
Tutkimusjohtaja
Petteri Pulkkinen
p. 044 710 3296
petteri.pulkkinen@samk.fi
Yliopettaja, automaation tutkimusryhmän vetäjä
Mirka Leino
p. 044 710 3182
mirka.leino@samk.fi
Lisää aiheesta
Lue myös
Tilaa uutiskirje
Tilaamalla uutiskirjeen saat uutiset ja tapahtumat uunituoreena sähköpostiisi ja pysyt ajantasalla.