


Mikä oli alkutilanne eli miksi lähdettiin tekemään PoC-pilottia?
Biolan Oy:llä haluttiin selvittää mahdollisuutta pakkituotteiden automatisoituun lavaukseen siirreltävällä yhteistyörobottisolulla, jolloin sitä voitaisiin jatkossa hyödyntää muilla tuotantolinjoilla. Kohde sopii hyvin modernisointiesimerkin kohteeksi Teknologiayritysten modernisointi tekoälyn ja robotiikan avulla –hankkeessa, koska se sisältää monipuolisesti yhteistyörobottisolun suunnitteluun liittyviä haasteita aina tarttujasuunnittelusta robottisolun turvallisuuteen ja solun siirreltävyyteen liittyen. Kokeiluissa haettiin ratkaisuja mm. sopivalle robotin tarttujalle, robottisolun layoutille ja robottisolun turvallistamiseen. Ennen lavauksen Proof of Concept -pilottia tehtiin kokeiluja sopivien tarttujien, robottisolun layoutin sekä turvallistamisen osalta. Näiden perusteella voitiin toteuttaa PoC-pilotti.
Millainen PoC-pilotti tehtiin?
Kun kokeilut sopivien tarttujien, robottisolun layoutin ja turvallistamisen osalta antoivat positiivisen kuvan mahdollisuuksista, keskityttiin Proof of Concept –pilotissa:
- todentamaan eri tuotteiden lavaaminen oikealla robotilla ja pakeille sopivalla tarttujalla.
- mittaamaan lavaussolun suorituskyvyn riittävyyttä.
Seuraavalla videolla (Video 1) on esimerkki pakkituotteen yhden kerroksen lavaamisesta Omron TM12 -robotilla eri nopeuksilla ja kerrokseen kulunut aika. Yhteistyönopeus tulee kyseeseen esimerkiksi silloin, kun työntekijä poistaa solusta täysiä lavoja.
Omron TM12 -yhteistyörobotin nopeudet työkierron aikana voivat vaihdella. Kun robotti toimii yhteistyötilassa, sen maksiminopeus on turvallisuussyistä rajoitettu 250 mm/s. Tämä tarkoittaa, että vaikka robotti voisi teoriassa liikkua tällä nopeudella, todellinen nopeus riippuu monista tekijöistä, kuten kiihtyvyydestä, kuormasta ja liikematkasta. Toisin sanoen, robotti ei välttämättä aina saavuta tätä maksiminopeutta.
Kun robotti ei ole yhteistyötilassa, sen nopeutta säädetään ohjelmoinnin kautta prosenttiasteikolla projektikohtaisesti. Tämä prosenttiluku ei suoraan vastaa robotin ilmoitettua maksiminopeutta. Nopeuteen vaikuttavat myös yksittäisten liikekäskyjen asetukset, käytettävät voimat, kiihtyvyys, liikematka ja kuorma. Näin ollen todellinen nopeus voi vaihdella suuresti riippuen näistä tekijöistä. Yhteenvetona, robottien nopeudet eivät ole suoraviivaisia arvoja, vaan ne ovat monien tekijöiden summa, joka tulee ottaa huomioon robotin käyttöä suunnitellessa.
Video 1: Lavausnopeus robotin eri nopeuksilla.
Millaisia lopputuloksia PoC-pilotista saatiin?
PoC-pilotissa oli käytössä suurin RoboAI-laboratoriosta pilotin tekohetkellä löytyvä yhteistyörobotti, Omron TM12. Lopullisessa ratkaisussa robotin olisi hyvä olla kokoluokkaa isompi, mutta jo Omron TM12 -yhteistyörobotin ulottuma ja nopeus riittivät pakkituotteiden lavaamiseen. Isompien robottien toimintaa ja solun turvallistamista todennettiin simulaation avulla. Lopulliset turvaratkaisut täytyy kuitenkin suunnitella valittujen laitteiden ja lopullisen kokonaisuuden mukaan. Pelkkä yhteistyörobotin käyttö ei tee lavaussolusta turvallista.
Kiitokset Biolanille hyvästä esimerkkitapauksesta!


