TET-harjoittelussa RoboAI-laboratoriossa
– Minulla ei oikeastaan ollut mitään odotuksia, ajattelin että minulle näytetään miten robotit toimivat. Omat odotukseni ylittyivät, en ajatellut, että pääsisin itsekin ohjelmoimaan robotteja. Se on ollut todella mielenkiintoista ja olen saanut jutun juonesta kiinni, kertoo toukokuun lopussa RoboAI-laboratoriossa TET-harjoitteluaan suorittanut 14-vuotias Wilma Holm.
Wilma pääsi päivän aikana kokeilemaan mitä kaikkea laboratoriossa voikaan tehdä. Hän oli liikkeellä hyvällä asenteella, oppi nopeasti ja antoi vinkkejä ysiluokkalaisille ja lukiolaisille järjestettävän Mytech-päivän sisällöstä. Seuraavassa Wilman ajatuksia innostavasta TET-päivästä.
“Päivä on sujunut hyvin. Tähän asti olen tehnyt pikaisen labrakierroksen, ohjelmoinut Pikku-ABB:n menemään tiettyä reittiä (labyrintin läpi), ohjelmoinut TM-robotin siirtelemään palikkaa ja antamaan sen minulle sekä saanut Omronin liikkumaan, puhumaan, pysähtymään ja soittamaan musiikkia tietyissä kohdissa. Olen oppinut valtavasti robottien ”tavoista”, eli miksi jokin toimii, tekee tai ei toimi tietyllä tavalla. Totesin, että tavallaan robotitkin ovat yksilöitä, ja jokaisella on eri ohjelmointitapa.
Lounaan jälkeen pääsin tutustumaan tarkemmin Exoskeletonin toimintoihin sekä VR-laseilla pelattaviin peleihin. Lisäksi katsoimme miten Pikku-Abb:ta voi offline-ohjelmoida, eli ohjelmoida niin ettei ole laitteen vieressä.
Täällä on ollut rento ja mukava ilmapiiri, ja apua on saanut jos on tarvinnut. Olen myös voinut kysyä oikeastaan mitä vaan. On ollut myös kiva päästä itse pohtimaan, että miksi joku toimii tai ei toimi, ja miten asia korjataan. Tykkään muutenkin itseni haastamisesta.“
Lisää aiheesta
Lue myös
Tilaa uutiskirje
Tilaamalla uutiskirjeen saat uutiset ja tapahtumat uunituoreena sähköpostiisi ja pysyt ajantasalla.