Aistien ja tunneilmaisun tukemisen välineet

12.12.2025Anja Poberznik, Ryann Deloso ja Juha MäkeläUutinen

KidsLikeUs-hankkeessa hankekumppanit, opettajat, julkiset toimijat ja kansalaisjärjestöt tutkivat, miten luontokosketus ja kaikkien aistien hyödyntäminen voivat parantaa traumaattisia kokemuksia kokeneiden lasten mielenterveyttä. Tietämyksensä ja kehittämiensä työkalujen avulla hanke pyrki luomaan “Supersankari aistitiloja”, jotka voisivat toimia lapsille turvapaikkana ja terapeuttisena ympäristönä tarjoten vakautta ja mahdollisuuksia palautumiseen. Nämä tilat tulisi ymmärtää perinteisestä poikkeavalla tavalla, sillä ne koostuvat ratkaisuista, jotka vaihtelevat yksinkertaisista luovista aktiviteeteista, viherympäristöstä ja sisustuselementeistä aina monimutkaisempiin teknologisiin kokonaisuuksiin.

Kuvassa on erilaisia pintoja, joita lasten kädet kokeilevat.

Hankekumppanit ovat tuottaneet ohjattuja aktiviteetteja ja ratkaisuja, joiden avulla lapsi voi harjoitella liikkumista ja motoriikkaa, hyväksyntää, rentoutumista, luovuutta, vuorovaikutusta, selviytymistaitoja, aistileikkiä, tunteiden ilmaisua sekä luontoyhteyttä. Esimerkkejä näistä ovat jooga ja liikunta, märkää märälle -tekniikalla tehty vesivärimaalaus, hiekkaterapia, metsämajojen rakentaminen, aistihuonekalut, sukupolvien väliseen istuttamiseen tarkoitettu arkku, virtuaalitodellisuuden (VR) satukokemus, pelit, sovellukset sekä älykkäät muotoiluratkaisut.

SAMKin KidsLikeUs-tiimi keskittyi teknologisiin ratkaisuihin, jotka tukevat lasten rentoutumista, aistilähtöistä osallistumista sekä tunteiden tutkimista.

Virtuaalinen rentoutus on lapsille suunnattu virtuaalitodellisuusaktiviteetti, joka opettaa yksinkertaisia rauhoittavia hengitystekniikoita immersiivisissä, moniaistillisissa ympäristöissä. VR-laseja käyttäen lapset voivat valita Yömetsän tai Aurinkoisen järven maiseman, joissa ystävälliset eläimet ja hehkuva voikukan hahtuva ohjaavat heitä paikallaan tehtävien, rentoutumiseen keskittyvien hengitysharjoitusten läpi. Harjoitukset tukevat itsetuntemusta ja stressin lievenemistä leikkisällä tavalla. Sisällöstä on saatavilla myös videoversio, joka toimii ryhmätilanteissa.

Emojipeli on selainpohjainen sovellus, joka sisältää kaksi peliä: emojipelin ja ihmisen ilmeiden tunnistamiseen perustuvan pelin. Pelin ideana on matkia näytöllä näkyvää tunneilmaisua (iloinen, surullinen, vihainen, yllättynyt, etova tai peloissaan) kasvojentunnistuksen avulla.

Emojikorttipeli on suunniteltu auttamaan lapsia tutkimaan ja ilmaisemaan tunteitaan hauskalla ja innostavalla tavalla. Pelissä käytetään pelikortteja ja erilaisia emojileikekuvia ja pelaajien tehtävänä on yhdistää kuvaus tai tilanne sopivaan emojiin. Skannaamalla QR-koodin älypuhelimella pelaaja voi katsoa, vastaako hänen valitsemansa emoji kortissa näkyvää sopivaa emojia vai onko hän löytänyt oman tulkintansa tunteeseen.

Aistilauta koostuu kuudesta pehmeästä tekstiililaatasta, joiden alle on rakennettu painesensori, mitkä on yhdistetty pieneen tietokoneeseen ja kaiuttimeen. Kun laattaa kosketetaan, se toistaa vastaavan eläinäänen, joka on tallennettu muistitikulle. Opettajat voivat hyödyntää taulua lukiessaan satuja tai tarinoita, joissa esiintyy eläinhahmoja: aina kun eläin mainitaan, lapset voivat painaa sitä esittävää laattaa. Tämä lisää satuhetkeen interaktiivisen ja leikkisän elementin. Aistilauta tarjoaa rauhoittavaa tunto- ja kuuloaistimusta, tukee läsnäoloa ja keskittymistä sekä kannustaa yhteistyöhön yhteisen leikin kautta.

Musiikkityyny on kissanmuotoinen tyyny, jossa on sisäänrakennettu painesensori. Se toistaa rauhoittavaa ääntä – kuten lempeitä meditaatioita ja myönteisiä voimalauseita – silloin kun lapsi istuu tai lepää sen päällä. Äänen toisto keskeytyy, jos tyyny ei enää tunnista painetta. Äänitiedostoja voidaan vaihtaa muistitikulla, joka liitetään ulkoiseen elektroniikkalaatikkoon. Ääntä voidaan kuunnella langallisilla kuulokkeilla tai kaiuttimen kautta. Musiikkityynyn tarkoituksena on edistää rentoutumista ja rauhoittumista, tarjota lapselle hallinnantunnetta, kun ääni aktivoituu rauhallisen käytöksen kautta sekä tarjota lohduttavaa kuuntelua uneen, lepoon tai levottomuuden vähentämiseen.

Taikateltta on helposti koottava lasten leikkiteltta, johon kuuluu kannettava projektori, joka heijastaa rauhoittavia luontoanimaatioita ja -ääniä. Telttaan mahtuu 1–2 pientä lasta, ja siihen voidaan lisätä aistiystävällisiä elementtejä, kuten tyynyjä, peittoja tai LED-valoja. Sen tarkoituksena on tarjota turvallinen ja rauhallinen tila, joka tukee rentoutumista, aististimulaatiota, tunnesäätelyä ja turvallisuuden tunnetta.

Lasten aistiesteettömyyssovellus auttaa arvioimaan, kuinka miellyttävä ja toimiva ympäristö on aistien näkökulmasta, ja tunnistamaan tilat, jotka voivat olla kuormittavia tai päinvastoin tukea palautumista. Aistiystävälliset ratkaisut hyödyttävät kaikkia, mutta joillekin ne ovat välttämättömiä arjessa.

Koska KidsLikeUs-hanke on lähestymässä loppuaan, kaikki hankkeen ratkaisut kootaan e-kirjan muotoon, mutta jo nyt voit tutustua osaan niistä alla olevan verkkosivuston kautta. Materiaali on vapaasti saatavilla, suurin osa siitä on ladattavissa, ja tarkoitettu kaikkien hyödynnettäväksi parhaalla mahdollisella tavalla.

KidsLikeUs-Logo

Jaa artikkeli

Lue myös