Black weekin torstai oli menossa kohti iltapäivää ja erään pk-yrityksen omistaja hieroi käsiään tyytyväisenä.
”Tämä tulee olemaan meidän vuoden paras viikko”, hän sanoi tiimilleen. Varastot täynnä, kampanjat ajossa, verkkokauppa lauloi.
Kunnes klo 14.37 kaikki pysähtyi.
Verkkokauppa heitti asiakkaat ulos. Tuotetiedot muuttuivat sekavaksi sillisalaatiksi ja tilausjärjestelmä näytti tyhjää.
Samaan aikaan asiakaspalvelu alkoi täyttyä huolestuneista viesteistä:
”Maksu ei mene läpi, voitteko tarkistaa tilanteen?”
”Tuotteet katoavat ostoskorista joka kerta.”
”Yritän tehdä tilausta, mutta sivu kaatuu. Onko teillä häiriö?”
Syynä ei ollut mikään dramaattinen murto tai laajamittainen hyökkäys, vaan yksi huomaamaton virhe: järjestelmäpäivityksen jälkeen automaattinen varmuuskopiointi ei enää ollut päällä eikä kukaan huomannut siitä.
Kun Black weekin ostosryntäys kuormitti järjestelmää poikkeuksellisen raskaasti, se kaatui.
Ja ilman ajantasaista varmuuskopiota tuotteet, hinnat ja tilaushistoria katosivat sekunneissa.
Muutamassa minuutissa vuoden tärkein myynti suli käsistä. Ei siksi, että yritys olisi toiminut huonosti, vaan siksi, että yksi pieni suojausprosessi oli jäänyt tarkistamatta.
Kun ongelma lopulta saatiin hallintaan, yrittäjä sanoi hiljaa:
”Me oltiin valmisteltu kaikki, paitsi tämä.”
Black week on yrityksille mahdollisuus ja samalla stressitesti digiturvallisuudelle. Pienimmätkin aukot näkyvät suurimpina painehetkinä.
Siksi kysymys kuuluu:
Kestääkö sinun yrityksesi digiturvallisuus, kun vuoden tärkeimmät kampanjat pyörivät?
Katso myös
Tietoa RoboAI:sta
Palvelut